måndag 22 november 2010

Het wok och ostsmörgåsar

En väldigt het wok
Nu har jag inte många recept kvar att laga i Hungrigboken. Men woken på sidan 25 har jag fortfarande inte gett mig på, så det var dax för den.

I boken står det att man ska använda skinka, men jag hade i strimlat oxkött istället. Som woksås skulle man använda buljong från äppelskinkan på sidan 23. Jag har dock inte lagat äppelskinkan än, så därför kunde jag inte göra denna woksås. Jag fick helt enkelt ta kryddningen i egna händer!

Jag får många gånger höra att jag kryddar maten för mesigt, vilket antagligen grundar sig i att jag själv inte är så förtjust i stark mat. Denna gången tänkte jag dock överraska lite. Jag köpte en chili (vilket det inte stod att man skulle ha med i receptet). Och jag gick loss på den röda chilin. Jag gick jättemycket loss på den röda chilin. För när det sedan var dax att äta, var det som en drake sprutade eld från gommen och ner till hela tarmpartiet på mig.
Mamma, pappa och Martin tyckte det var jättegott! Själv försökte jag länge och väl, men fick lägga ner verksamheten och gå över till ostmackor istället. Det var sista gången jag gick loss på chili.

Följer man receptet från Hungrigboken behöver man dock inte oroa sig för att kryddningen blir för stark, eftersom det inte ska vara någon chili i woken. Nästa gång ska jag följa det till punkt och prick, jag lovar!

Wokade grönsaker med kött 
200 g valfritt kött
600 g blandade wokgrönsaker, jag använde mig av:
broccoli
savoykål
bambuskott
sockerärtor
vattenkastanjer
minimajs
morötter
lök
gul paprika
kinesisk svamp
böngroddar
röd chili
vitlök

Gör så här
Strimla köttet och krydda med salt och peppar. Skölj, skala och strimla grönsakerna i mindre bitar. Hacka vitlöken fint.

Hetta upp olja i en stor stekpanna eller wokpanna. Lägg i grönsakerna lite i taget. Börja med de hårdaste. Tillsätt sist det strimlade köttet (och valfri mängd av chili, på egen risk). Rör hela tiden tills allt är upphettat och fått fin färg.

Servera med ris eller bulgur.


Alla ser förväntasfulla ut...





...min middag slutade så här


2 kommentarer:

  1. Vilken tur att du hade en plan B.

    Dock spännande med improvisation

    SvaraRadera
  2. Man skall aldrig vara rädd för att improvisera, sen får man ta ta smällen att det dock inte alltid blir till det bättre... ;)

    SvaraRadera