fredag 19 november 2010

Rehab mat

Spagetti med köttfärssås
Jag har haft en nära-döden-upplevelse. Trodde att jag drabbats av vinterkräksjukans förbannelse, men det var nog "bara" en matförgiftning. Det började med att jag kände mig lite lätt illamående på kvällen och slutade med att jag kräkte upp hela magsäcken på natten. Det var bara till att flytta in täcke och kudde till toaletten.

Vid sådana tillfällen är man inte helt sugen på att amma sin lilla dotter. Tyvärr har hon bara bestämt sig för att hon vägrar äta från något annat än mina bröstvårtor. Efter 79:e försöket att mata med flaska var det bara till att torka sig om munnen och amma. Just då var jag inte helt kaxig.

Efter den natten mådde jag dock bättre. Av erfarenhet vet jag att det gäller att framförallt få i sig vätska, men även mat för att kurera sig så snabbt som möjligt. Synd att säga att jag var så sugen på något, men Martin lagade en riktigt god köttfärssås med knaperstekt bacon, som jag lyckades peta i mig.

Servera med färsk pasta, exempelvis spenat tagliatelle och riven parmesan på toppen.

Svårt att betygsätta den efter min myrstorlek till portion igår, så jag åt resterna av den till lunch idag, och den var riktigt fin! Sältan från baconen passar ypperligt till köttfärsen. Rekommenderas starkt!

Köttfärssås är egentligen snabbmat, men om du har tid att låta såsen stå och puttra ca 45 min på plattan innan den serveras blir den ännu godare. 


Köttfärsås med bacon
400 g nötfärs
100 g champinjoner
1 gul lök
1 paket bacon
1 paket krossade tomater
2 morötter
salt
peppar
oregano
parmesanost

Gör så här
Hacka och fräs löken. Skölj och skiva champinjonerna ganska stort. Fräs med löken. Tag champinjonerna och löken från stekpannan och klipp i baconen i små bitar i stekpannan. Knaperstek baconen och lägg de sedan på ett hushållspapper så allt överflödigt fett torkas upp.

Skala och riv morötterna grovt.

Stek köttfärsen och salta och peppra. Häll i den stekta svampen, löken och baconen samt de rivna morötterna. Smaka av med salt, peppar och oregano.

Servera ed färsk pasta och riven parmesan på toppen. Så gott!

En trött Svea

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar