söndag 21 november 2010

En ny kladdis att smaska på

Vi hade middag för några kompisar i går, och till efterrätt provade jag det här receptet på en lite annorlunda kladdis, nämligen med frysta hallon i. Riktigt fint att blanda lite syrliga hallon i den annars så söta kladdkakesmeten. Tänk på att kladdkakor är, enligt mig, absolut godast när de är smaskigt kladdiga i mitten, så se till att ta ut kakan i tid från ugnen.

Jag använde kokos istället för ströbröd i min form eftersom jag tycker kokos ger lite roligare smak.

Kakan blir ganska mäktig, så det blir garanterat en bit över till söndagens Tvsoffa, och den är minst lika god dag två. Jag serverade den med vaniljglass, men det går precis lika bra att servera med vaniljsås om så önskas. Garnera gärna med lite färska hallon. Jag hade dock glömt köpa det, och min fantasi var lite begränsad (mitt kylskåpet erbjöd inte det grymmaste utbudet av garneringsattribut) så det fick bli kiwi. Fast det funkade fint det med.


Chokladhallontårta
200 g smör
3 dl frysta hallon
3 dl socker
1 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
3 ägg
3 dl vetemjöl

Gör så här
Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret i en kastrull. Rör i hallonen så att de tinar. Lyft kastrullen från plattan.

Rör ner socker, kakao och vaniljsocker. Rör ner ett ägg i taget och till sist mjölet. Häll smeten i en smord och bröad form med lösavtagbara kanter.

Grädda mitt i ugnen 20-25 min. Kakan ska vara kladdig i mitten.

Låt kakan kallna. Pudra över lite florsocker. Servera med vaniljglass,

Smält smöret och blanda i de frysta hallonen

















Häll smeten i en smord form












Servera med en bit vaniljglass




2 kommentarer:

  1. Den står just nu i ugnen.. Smeten var god iallafall så den blir säkert jättegod...

    SvaraRadera
  2. Måste bara säga att den blev supergod gott med brytningen med hallon...

    SvaraRadera