onsdag 17 november 2010

Baktips för ruggiga kvällar

Nu när det börjar bli kallt och ruggigt ute tycker jag om att baka. Gärna gott bröd som man äter ljummet med en kopp te uppkrupen i soffan (fast det är klart, ljumma nybakade kanelbullar är ju inte fy skam det heller). Här är ett bröd som man bakar utan jäst. Istället använder man bikarbonat. Receptet har jag fått av min kompis Anna som bjöd mig på det en gång. 

Receptet går att förändra i det oändliga, man tar helt enkelt vad man har hemma. Här nedan finns grundreceptet, men byt ut och lägg till det som passar bäst för dina smaklökar, eller utgå från vad du har hemma i skafferiet :)

Jag hade i lingon istället för tranbär i mitt bröd, eftersom det var det jag hade hemma i frysen. Och jag brukar hoppa över både russin och katrinplommon, och istället ta solroskärnor och pumpakärnor.

Annas goda och nyttiga bröd

Del 1:
4 dl vetemjöl
2 dl fiberhavregryn
1 dl krossade linfrön
1/2 dl russin
1/2 dl tranbär
2 nävar hackade valnötter
6 torkade aprikoser
4 katrinplommon

Del 2:
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
1/2 dl flytande honung
4 dl naturell yoghurt

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader.

Blanda först delarna var för sig. Blanda sedan i hop det. Degen kommer vara väldigt kletig.

Häll i en avlång smörad form och grädda i ca en timme. Ätes ljummet!


Fyllt med massor av nyttigheter




Grymt gott med ost och skinka på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar