tisdag 15 mars 2011

Kycklinggryta med bulgur



Ikväll tog jag fram Hungrig-kokboken för att leta efter ett gott kycklingrecept. På sidan 28 i Hungrigboken hittade jag det jag sökte; Kycklinggryta med svamp och paprika. Enkel och god gryta med en massa smak.
Till min gryta serverade jag hel bulgur Jag brukar välja hel bulgur eftersom jag tycker det blir både saftigare och mer tuggmotstånd då.
Jag spetsade till grytan med lite cayennepeppar, vilket var väldigt gott. Jag var dock noga med att inte överdosera cayennepepparn. Har av erfarenhet lärt mig att inte improvisera för mycket med starka kryddor, om jag själv också skall kunna äta slutresultatet.
Till sist klippte jag över lite persilja innan grytan serverades. Grytan blev mycket uppskattad, som alltid när jag lagar rätter från Hungrig-kokboken :)
Kycklinggryta med svamp och paprika
ca 400 g kycklingfiléer
1 msk flytande matfett
1 gul lök
100 g färska champinjoner
1 röd paprika
2 ½ dl vatten
½ hönsbuljongtärning el ¾ msk konc fond
1 vitlöksklyfta
1 msk tomatpuré
½ tsk oregano
1 dl vatten + 1½ msk majsstärkelse (Maizena)
1 dl matlagningsgrädde
Salt, peppar

Gör så här
Hacka den gula löken, skiva champinjoner och strimla paprika.

Strimla kycklingfiléerna. Smält matfettet i en vid kastrull (traktörpanna). Fräs grönsakerna i matfettet. Tillsätt vatten, buljongtärning, pressad vitlök, tomatpuré och oregano. Tillsätt de strimlade filéerna lite i taget – låt koka upp emellan.

Rör ut majsstärkelsen i vattnet och tillsätt under omrörning. Låt koka ca 2-3 min.

Dra av grytan från plattan och tillsätt matlagningsgrädden. Smaka av med salt och peppar. Toppa med färsk persilja.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar