söndag 6 mars 2011

Istället för semlor...

Nyttigt mellanmål

Idag är det semmeldagen. Men istället för att baka semlor, hittade jag ett recept på "powerbars". Kanske inte bästa ersättaren för en stor härligt gräddig semla, men definitivt ett hälsosammare alternativ!

Väldigt enkla att göra, och bra mellanmål att ha med sig på promenaderna i vårvädret, som vi hoppas hoppas hoppas är på väg för att stanna :)

Man kan ta lite vad man vill i de här powebarsen, jag tog det jag hade hemma, så mina innehåller valnötter, pumpakärnor, linfrön och russin. Nästa gång jag gör de här kommer jag dock ha i mer vaniljsocker, mer kokos och en liten mängd honung också. Kändes som de blev lite torra nämligen och tror att en skvätt honung hade hjälpt till.

Ingredienser till ca 12 bitar
2 dl havregryn
1/2 dl riven kokos
1 tsk vaniljsocker
2 dl solrosfrön eller andra frön/nötter
2 dl torkade tranbär/russin/torkade aprikoser
2 äggvitor

Gör så här
Sätt ugnen på 150 grader. Mixa ihop alla ingredienserna i en matberedare så det blir en smulig massa. Platta ut till ca 1/2 cm tjock platta på bakplåtsklädd plåt. Grädda i 10-12 min, låt svalna och lägg edan i en tät burk.

Svea som hiphoppare...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar