onsdag 23 mars 2011

Tomatoppa med bönor, choritzo & basilika och en babbelhöna brevid mig

Tomatsoppa med bönor, choritzo och basilika


Det här receptet hittade jag på i en mataffär när jag gick omkring och hade noll fanatsi vad jag skulle laga till middag. Blev riktigt god, och var enkel att göra, vilket enligt mig alltid är ett stort + Bönorna gör soppan mer matig, och med ett knäckebröd och ett glas vatten har du en komplett kvällsmat.

Medan jag lagade soppan övade Svea konsonanter för fulla muggar -bla bla bla bla! Hon säger också da da da, nja nja nja och ga ga ga.

Jag går nu in för att få henne att säga ma ma ma, men med föga framgång.

Kanske hinner drilla henne innan helgen, så jag kan brilliera med hennes talförmåga när vi ska ner till Halmstad och träffa släkten ;)

Ingredienser
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
2 msk tomatpuré
2 msk olja
2 tomater
1 kruka basilika
2 grönsaksbuljonger
12 dl vatten
1 förpackning vita bönor
1 förpackning kidneybönor
salt
peppar
300 g choritzo

Gör så här

Skala lök och vitlök, hacka löken och finhacka vitlöken. Fräs lök, vitlök och tomatpuré i oljan. Tillsätt vatten och buljongtärningarna och låt det koka i 10 minuter.

Skölj och låt bönorna rinna av och tillsätt dem i buljongen. Dela tomaterna, pressa ur kärnorna och skär tomatköttet i mindre tärningar.

Skär choritzon i slantar och lägg i soppan. Plocka och strimla basilikan. Tillsätt tomattärningar och basilika precis innan servering. Smaka av med salt och peppar.


Svea i sin Hokus Pokus stol

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar