tisdag 20 juli 2010

Födelsedagsfika i Knebildstorp


 Idag har jag haft födelsedagsfika för släkten. Jag bakade jordgubbs- och vinbärspaj med nyplockade vinbär direkt från trädgården. Och så gjorde jag egen vaniljsås, kladdkaka och bjöd på hembakade kanelbullar. Mmmm. Ett riktigt kak- och bullkalas med andra ord!

Recepten kommer här nedan;



Jordgubbs- och vinbärspaj
200 g margarin
2 dl socker
4 dl mjöl
2 tsk bakpulver
4 tsk vaniljsocker

Fyllning
1 l jordgubbar
1 l röda vinbär
potatismjöl
socker

Gör så här
Smält margarinet. Blanda i övriga ingredienser. Klä en ungssäker form (gärna med löstagbara kanter) med deg både i botten och på kanterna. Spara lite till toppen. Sätt in i kylskåpet och låt stå kallt minst 30 min.

Sätt ugnen på 200 grader. Dela jordgubbarna i mindre delar. Blanda vinbär och jordgubbar i formen och strö över rikligt med potatismjöl. Strö på lite socker över bären och lägg sist på degen som finns kvar. Grädda i mitten av ugnen ca 25-30 min.


 Hemmagjord vaniljsås
2 dl mjölk
2 msk vetemjöl
1 ägg
1 msk socker
2 tsk vaniljsocker

Gör så här
Blanda ihop allt utom vaniljsockret i en kastrull. Låt såsen sjuda upp under omröring. När den har svalnat tillsätter du vaniljsockret.












Kladdig kladdkaka
2 ägg

2.5 dl socker
4 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
100g smör
1 dl mjöl
1/2 tsk salt

Gör så här
Sätt ugnen på 175 grader


Smält smöret i en kastrull.Vispa ägg och socker tills det blir poröst. Blanda samman med resten av ingredienserna. Blanda försiktigt annars blir smeten luftig och kladdkakan torr. Häll ner smeten i en brödad form.

Grädda i 15-20 minuter beroende på hur kladdig kladdkaka du vill ha. Låt svalna och servera med hemmagjord vaniljsås eller vaniljglass. Pudra över med florsocker och garnera gärna med vinbär!




Kanelbullar
75 g smör

7 1/2 dl vetemjöl
1/2 dl strösocker
2 krm salt
25 g jäst
2 1/2 dl mjölk

Fyllning
ca 50 g rumsvarmt smör
2 msk strösocker
1 msk kanel

Garnering
1 uppvispat ägg
pärlsocker

Gör så här
Skär smöret i tunna skivor och lägg det i en bunke. Tillsätt 7 dl av mjölet (spara 1/2 dl till utbakningen), socker, salt och jästen delad i mindre bitar.

Värm mjölken till fingervärme, 37° och rör ner den i mjölblandningen. Arbeta ihop degen tills den blir blank och smidig. Låt den jäsa under bakduk ca 30 min.

Sätt ugnen på 225-250°. Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den lätt. Kavla ut degen till en rektangulär platta, ca 25x50 cm. Bred ut smöret på degplattan. Strö över socker och kanel. Rulla ihop från långsida till långsida till en rulle. Skär rullen i 20 bitar, ca 2 cm breda. Ställ bitarna med snittytan upp i pappersformar.

Jäs bullarna under bakduk ca 30 min.

Pensla bullarna med ägg och strö över pärlsocker. Grädda mitt i ugnen 6–8 min. Låt bullarna svalna på galler under bakduk.












Alma och födelsedagsbarnet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar