onsdag 7 juli 2010

Sötsur Strimmelkyckling


Jag har varit hundvakt åt lilla Neo, 11 veckor. Jag fick dock hjälp av både mamma, min syster och hennes båda barn Alma och Valter. Och självklart lovade jag att jag skulle fixa lunchen åt alla. Vad kan man då laga som går snabbt, samtidigt som man hela tiden vill ha ett öga på vovven?

"Ett riktigt bra recept när maten snabbt ska stå på bordet! Hela rätten med tillbehör är klar på 10 min" stod det under Sötsur Strimmelkyckling. Övertalad på en gång. Strimelkyckling fick det bli. Och den var både väldigt snabb och enkel att göra. Alltid ett gott betyg när alla tar en andra portion!

Sötsur Strimmelkyckling

400 g kycklingfilé

Sås
2 1/2 dl vatten
1/2 hönsbuljongtärning
2 msk farinsocker
2 msk rapsolja
1 msk vinäger
1 msk fransk senap
2 msk kinesisk soja
1 msk Maizena
ev 1 vitlöksklyfta

Tillbehör
Ris
Svenska sommarmorötter
Blomkål

Gör så här
Skär kycklingfiléerna i tunna strimlor. Blanda alla ingredienserna till såsen i en låg och vid kastrull.

Låt såsen koka upp under omrörning. Lägg i kycklingstrimlorna lite i taget och låt koka upp emellan.

Låt allt koka  ca 5 min.

Hungriga matgäster



Min nya kompis Neo

3 kommentarer:

  1. Jättegod kyckling som jag absolut kommer att laga åt barnbarnen. Allt gick åt!
    Mamma

    SvaraRadera
  2. Gullig liten vovve(jo, Anna och Valter är också gulliga)! Vad äter en sån liten vovve då? Jympaskor?

    SvaraRadera
  3. En av sonens favoriträtter!

    SvaraRadera