torsdag 1 juli 2010

Lätt vitamin-kicks-kvällsmat!

Första dagen på låååååång semester inleddes idag! Så himla skönt! Inget mer jobb för mig under 2011...

Började mitt semesterfirande med en simtur på Vallhallabadet, för att sedan möta upp min kompis Mia och käka lunch. Vi käkade på Tre Indier som ligger vid Skanstorget, vilket är ett hett tips att besöka om man gillar indisk mat.

Jag fastnade för "den heliga basilikan" och valde dagens fisk: "Lax marinerad i citron, grön chilli och den heliga basilikan med senap/mango-sås". Visade sig vara ett mycket bra val.


Morotssallad till förrätt                         Den heliga basilikalaxen med naanbröd



Efter en god lunch fortsatte jag mitt semesterfirande på stan genom att shoppa loss... Konstigt vad man kan vara värd mycket då man har semester.

När jag väl kom hem från stan var jag faktiskt inte så hungrig. Känns som att man inte blir lika hungrig när det är varmt. Därför kändes det helt rätt med en lite lättare middag. Jag fastnade för rotfruktssoppan på sidan 35 i Hungrigboken. Verkade enkel att göra och nyttig med en massa vitaminer och antioxidanter. Perfekt att bygga upp sitt immunförsvar lite nu, för att bli sjuk har man ju definitivt inte tid med på sin semester!

Jag rev alla rotfrukter för hand, vilket resulterade i att min högra arms biceps måste ha växt. Soppan blev väldigt smakrik och god, och kändes mycket nyttig.

Rotsakssoppa

2 potatisar
1 palsternacka
50 g rotselleri
1 gul lök
ev 1 msk flytande matfett
1 liter vatten
1-2 grönsaksbuljongtärningar

Tillbehör
Matlagningsyoghurt
Bröd, gärna hembakat

Gör så här

Skala och riv rotfrukterna. Skala och finhacka löken. Fräs ev rotfrukterna och löken i lite matfett i en gryta (kan uteslutas, men ger en lite rundare smak).

Slå på vattnet och buljongen. Låt allt koka ca 10 min.

Servera med en klick matyoghurt på toppen och en bit bröd.


Mycket rivande av rotfrukter


Här är det goda resultatet!











 
Givetvis fanns det även plats för en liten efterrätt... En skål med färsk mango, svenska jordgubbar och lite valnötter som avnjöts på balkongen!


 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar