söndag 25 juli 2010

Söndagskyckling


Söndag och tråkigt väder. Varför inte gå in för matlagningen då? Det var längesen jag kockade något från Hungrigboken, så det är verkligen dax att kolla igenom vilka recept jag har kvar att laga. Jag fastnade för den helstekta kycklingen på sidan 15, och bjöd in mig till mina föräldrar för att laga den där, vilket blev ett populärt förslag.

Jag har aldrig lagat till en hel kyckling förut, så det här blev ett experiment för mig. Vad jag lärde mig var att hel kyckling ska vara inne i ugnen länge, länge. Jag tog ut min kyckling efter ca 70 min (då tyckte jag köttsaften såg klar ut när jag stack i kycklingen) men den var tyvärr inte klar. Så det vara bara till att sätta in kycklingen i ugnen en kvart till. Men "den som väntar på något gott..." heter det ju. Är ju extra viktigt att kyckling är genomstekt innan man äter den, så tänk på att verkligen ha inne kycklingen tillräckligt länge i ugnen!

Jag hade mycket färska kryddor i kycklingen och som garnering, både timjan, rosmarin och persilja. Kan jag rekommendera! När jag hade skurit alla grönsakerna i bitar la jag de i en plastpåse som jag hällde oljan i och pressade ner lite vitlöksklyftor. På det sättet fick alla grönsaker både lagom med olja och vitlök på sig.

Jag gjorde även Örtagårdsåsen på sidan 45 som jag serverade till min helstekta kyckling. Både mamma och pappa uppskattade maten mycket, och vi lyckades länsa hela ugnsfatet.


Ingredienserna jag använde












Ungsstekt hel kyckling med grönsaker
1 stor kyckling, ca 1 1/2 kg
1 citron
1 kruka timjan eller rosmarin
1 knippe persilja
1 msk flytande matfett
1 msk kinesisk soja
Salt, svartpeppar
1 liten squash
1 gul paprika
1 röd paprika
1 knippa sommarlök
1 knippe späda sommarmorötter
1/2 kg nypotatis
1 msk rapsolja

Gör så här
Sätt ugnen på 175°C. Fyll kycklingen med citron i klyftor, timjan och persilja. Pensla kycklingen med flytande matfett blandat med kinesisk soja. Salta och peppra.

Knyt ihop kycklingen så att den håller samman och fyllningen inte faller ur.

Ugnsstek kycklingen i nedre delen av ugnen ca 1 tim eller tills köttsaften är klar när du provar med en sticka vid lårbenet.

Dela squashen och skär i halvmånar. Rensa paprikan och skrapa morötterna, dela i stora bitar. Skär löken i klyftor. Dela vitlöken. Skrubba potatisen och dela den i klyftor. Blanda grönsakerna med lite olja, salta och lägg dem i formen runt kycklingen när ca 20 min återstår.

Dekorera med färska örtkryddor!


Kycklingen fylld med citronklyftor
och färska örter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar