fredag 9 juli 2010

Sommarsoppa!

Idag lagade jag en riktig sommarsoppa till lunch. Hittade receptet på sidan 19 i Hungrigboken, och där stod det att man kunde använda välja själv vilka grönskaer man ville använda sig av. Jag följde dock receptet slaviskt, och resultatet blev fantastiskt gott!

Till soppan bakade jag brödbullarna på sidan 43, som jag pimpade upp med lite sesamfrön. Kan rekommendera att äta dessa nybakade och ljumna till soppan. Mmmmmmm!

Grönsakssoppa

Ingredienser

3 mindre morötter
3 potatisar
1 palsternacka
½ blomkålshuvud
1 dm purjolök
¾ l vatten
1 grönsaksbuljongtärning el 1½ msk konc fond
4 + 1 dl mjölk
2 msk Maizena
2 dl gröna ärter
Salt, peppar
1 dl hackad persilja

Tillbehör
Brödbullar, sidan 43

Gör så här

Rensa, ansa och skölj grönsakerna. Skala el skrapa morötter, potatis och palsternacka. Bryt blomkålen i buketter, skiva morötter och palsternacka. Dela potatisen i mindre bitar. Dela purjolöken mitt itu på längden, skölj noga och skär i strimlor.

Koka upp vatten, buljongtärning el fond och lägg i grönsakerna, först morot, potatis och palsternacka, låt koka ca 5 min. Lägg sedan i blomkålen. Koka grönsakerna nätt och jämnt mjuka. Blanda i purjolök på slutet. Tillsätt 4 dl av mjölken.

Rör ut Majzena i 1 dl av mjölken och tillsätt redningen i soppan under försiktig omrörning.

Tillsätt ärterna. Låt soppan få ett uppkok.

Smaka av med salt och peppar och strö över hackad persilja.


Brödbullar
50 g jäst
5 dl vatten eller mjölk
1/2 msk salt
2 msk socker, honung eller sirap
1/2 dl flytande matfett
1 dl grahamsmjöl eller vetegroddar
1 dl grovt rågmjöl
1 liter vetemjöl

Dekoration
1 ägg eller filmjölk att pensla bullarna med
vallmofrön, sesamfrön eller solrosfrön

Gör så här

Smula jästen i en bunke. Värm vattnet till 37 grader och häll över jästen. Blanda i salt, socker, matfett, grahams- och rågmjöl.

Tillsätt nästan allt vetemjöl och arbeta degen smidig, Låt degen jäsa övertäckt med en bakduk ca 30 min.
 
Hade visst en lite liten bunke när jag skulle jäsa degen. Bakade samtidigt tekakorna på sidan 44 i andra bunken... 

Arbeta degen på bakbord och tillsätt eventuellt mer mjöl. Dela degen i två delar. Rulla ut varje del till en längd som du delar till 12 bitar. Lägg bitarna på bakplåtsklädda plåtar

Låt bullarna jäsa övertäckta i 30 min.

Grädda i mitten av ugnen i 225 grader i ca 10 min.


Resultatet! 

1 kommentar:

  1. Åh så gott. När jag var liten och min mamma lagade denna soppa kallade vi den för "änglamat" - fast egentligen skulle det vara "ängamat"!
    En riktig sommarklassiker!
    Från Maggan

    SvaraRadera