onsdag 2 juni 2010



Då har även jag sett Sex and the City 2. Kanske inte filmen med den djupaste handlingen...men dock underhållande!

Filmen var ganska lång, så när jag kom hem från bion kände jag mig lite småhungrig. Måste äta något annars kommer jag aldrig kunna somna. Var faktiskt uppe tidigt i morse och bakade pizzamuffinsen som finns på sidan 48. Hann inte provsmaka dom när dom var färdiga så det blev perfekt kvällsnacks!

Jag bytte ut 2 dl vetemjöl mot 2 dl grahamsmjöl för att få muffinsen lite grövre. På hälften av muffinsen toppade jag med en ostskiva, och på hälften toppade jag med oregano. Ännu en gång svor jag över min hopplösa gasugn. Hur vänder man muffins med ost på toppen upp och ner utan att kladda ner halva ugnen?

Vill man göra vegetariska muffins är det bara att utesluta skinkan. Ett tips kan vara att riva ner en morot i degen, vilket gör muffinsen lite saftigare (jag hade dock inga morötter hemma så jag gjorde inte det denna gång).

Pizzamuffins, 10-12 st

100 g rökt skinka

6 dl vetemjöl

1 msk bakpulver

1/2 tsk salt

1/2 dl flytande matfett

3 dl mjölk

2 tsk basilika

1-2 dl riven ost

Sätt ugnen på 225 grader. Finhacka skinkan. Blanda mjöl, bakpulver och salt i en bunke. Tillsätt flytande margarin, skinkan, mjölken, basilikan och hälften av den rivna osten. Arbeta ihop allt till en deg.

Klicka ut degen i pappersformar och ställ på en plåt. Strö över resten av osten (eller oregano) och grädda i mitten av ugnen ca 15 min (typ dubbel tid med gasugn). Låt svala och ät de gärna lite ljumna. Njut!

2 kommentarer:

  1. Låter gott! Jag brukar göra pizzabullar - Här bjuder jag på det receptet:
    Pizzabullar
    3 msk olja
    5 dl vatten
    50g jäst
    1 tsk salt
    1 msk socker
    ca 13 dl vetemjöl
    Fyllning:
    2 dl chilisås eller ketchup
    ca 200 g rökt skinka el bacon(i bitar)
    3- 4 dl riven ost
    2 msk pizzakrydda

    Blanda ihop degen som en vanlig deg å låt jäsa i 10-20 min.
    Kavla ut degen. Lägg på fyllningen
    Rulla ihop degen, skär som till ”kanelsnäckor” och lägg på smord plåt.
    Låt jäsa i 15-20 minuter
    Gräddas i 225 grader i ca 8-10 min
    Lena

    SvaraRadera
  2. Mmmm, det lät som ett väldigt gott recept och bra picnic mat nu inför det fina vädret (som vi håller tummarna för att det håller i sig!).

    Tack för tips!

    SvaraRadera