tisdag 29 juni 2010

Vegetariskt tema



Insåg idag att det var längesen jag lagade något helvegetariskt alternativ. Eftersom jag håller på att sätta ihop en meny i det projektet jag jobbar med just nu, och det ska vara vegetariska alternativ varje dag, så är det hög tid att jag börjar prova mig igenom den vegetariska djungeln!
Jag fastnade för tofuburgare med ljummen linsröra. Har aldrig provat på att laga tofuburgare förut, så det blev att exprimentera sig fram med denna proteinrika, vegetariska sojabönsprodukt. Jag köpte tofu som var smaksatt med basilika, vitlök och sojasås. Jag kryddade även mina burgare med lite färsk basilika som jag klippte i. Rekommenderas!

Till burgarna serverade jag hembakade hamburgare (sid 44 i Hungrig-boken) och Rhode Islandsås (sid 45 i Hungrig-boken), ljummen linsröra samt sallad bestående av tomat, paprika och rödlök. Mycket smarrigt!

Redan kl 08.30 imorse hade jag bestämt mig för vad jag skulle baka för efterrätt tills ikväll. Jag är nämligen med i en studie där man undersöker bentätheten på gravida före och efter man fött barn. En väldigt intressant studie som är ett samarbete mellan GU/Klinisk Näringslära och Sahlgrenska.

Idag var första gången jag skulle vara på plats för att lämna två rör med blod. Efter två stick i armen, och ca 20 liter svett insåg jag att jag är sjukt spruträdd och har blodfobi. Lite jobbig kombination om man ser det ur ett förlossningssammanhang...

När rören äntligen var fyllda och jag halvsvimfärdig, bestämde jag mig för Kärleksmums. Det var det enda jag kunde tänka på. Så när jag kom hem från denna traumatiska morgon bakade jag Kärleksmums. En massa kärleksmums. Eftersom jag inte hade någon lämplig långpanna att baka i, gjorde jag kärleksmuffins istället. Gick precis lika bra.

Vegetariska Tofuburgare
Burgarna kan även göras på marinerad tofu och behöver då inte smaksättas lika mycket.
500 g fast tofu
2 msk potatismjöl
1 vitlöksklyfta
1 tsk soja
1 msk sweet chilisås
1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar
Gör så här
Riv tofun grovt på rivjärn. Blanda med potatismjöl, pressad vitlök och kryddorna. Stek ett smakprov och smaka av.
Forma till biffar och stek på medelvärme tills de är gyllenbruna.













 
Ljummen Linsröra

1 stor gul lök
1 1/2 dl röda linser
3 dl vatten
1 grönsaksbuljong
1 burk krossade tomater
1 burk majskorn
salt
basilika
dragon
oregano
svartpeppar

Gör så här

Koka linserna enligt paketet och tag bort från värmen. Finhacka löken och stek den lätt i en kastrull. Häll på krossade tomater och buljong, låt koka upp.

Häll i majsen samt kryddorna och sist de färdiga linserna. Smaka av.













Kärleksmums

100 g smör eller margarin
3 ägg
2 1/2 dl socker
1/2 dl olja
1/2 dl mjölk
1 dl kakao
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

Glasyr
75 g smör eller margarin
3/4 dl starkt kaffe
1/2 dl kakao
1 msk vaniljsocker
4 dl florsocker

Garnering
2 dl kokosflingor

Gör så här

Smörj och bröa en liten långpanna (alternativt sätt fram muffinsformar).

Smält smör eller margarin i en kastrull. Vispa ägg och socker pösigt med en elvisp. Tillsätt det smälta fettet, oljan och mjölken. Sikta ner kakaon och rör om.

Blanda mjöl och bakpulver och rör ner i smeten. blanda allt väl och häll smeten i långpannan eller muffinsformarna.

Grädda mitt i ugnen 25-30 min. Låt kakan svalna lite.

Glasyr: Smält fettet i en kastrull och tillsätt kaffe, kakao och florsocker. Rör till en jämn smet och bred ett jämt lager över kakan/muffinsen. Strö över kokos. Förvara kakan/muffinsen kallt.





Och givetvis hade jag en glad provsmakare på besök!




1 kommentar: