tisdag 15 juni 2010

Goda fiskburgare minus en matberedare...


Då har jag lagat fiskfärsburgare (sidan 14) för första gången i mitt liv! Köpte färsk lax och sej som jag, efter ha tagit bort skinn och ben, delade i mindre delar och skulle trycka ner i min matmixer. Tyvärr vägrade matmixern att fungera, så det blev till att leta fram en stavmixer istället.

Efter att ha mixat sönder fisken så mycket jag kunde, och hackat löken i minibitar provade jag att sätta på matmixern en sista gång. Givetvis fungerade den då. Det var bara till att hälla över min stavmixade fiskröra till matmixern för att få den ordentligt finfördelad och blandad med löken. Därefter hällde jag på ägg, kryddor, potatismjöl och nästan 2 dl lättcreme fraich. Det resulterade i att maixern blev lite överfull… snabbt hällde jag över allt i en bunke istället och rörde runt.

Sen formade jag ett gäng fiskburgare, som jag la på ett fat och frös in (så kallad styckfrysning). Dock konstaterade jag att man nog skulle ha lagt ett bakplåtspapper på fatet under burgarna, då de frös fast i fatet. Nästa omgång jag la jag ett bakplåtspapper med lite mjöl underst, och placerade fiskfärsburgarna ovanpå innan jag frös in. Tips nr ett!

Som hamburgarebröd bakade jag tekakor (sidan 44) som jag penslade med vatten och strödde sesamfrön på, så de kändes som ”riktiga” hamburgarebröd. Har fortfarande inte fattat hur man bakar i en gasugn, eftersom det bara kommer värma underifrån. Så mot slutet av tiden fick jag vända alla bröden upp och ner, så de fick lite färg på ovansidan också :)

Då var jag färdig…trodde jag…
Tyvärr hade lite fiskfärs runnit över och in i mixern, vilket gav mixern en inte så angenäm doft efter ha diskat den och ställt tillbaks den in i skåpet. Hela köket luktade fisk.

Tips nr två; gör hälften av fiskfärsen och häll över den i en bunke innan du fortsätter med resten. Om du inte vill stå och peta ut fiskfärsrester från en mixer halva kvällen vill säga… Nu står mixern ute på balkongen och "vädrar" sig. Den får nog stå där ett tag.

Stekte dock upp lite burgare och åt till kvällsmat, och de var riktigt smarriga! Som dressing gjorde jag en Rhode Islandsås på lätt kesella.

Nystekta fiskfärsburgare.












Fiskfärsburgare
10-12 st

500 g laxfärs
500 g färs av kolja, sej eller gädda
1 gul lök
1-2 vitlöksklyftor
2 tsk salt
1 msk potatismjöl
2 ägg
1-2 dl lättcreme fraiche
1/2 dl hackad dill
1/2 krm kajennpeppar
1 krm vitpeppar
Matfett till stekning

Tillbehör
Sallad, gurka. tomat, rödlök

Gör så här:
Ta bort ev ben ur fisken och dela den i mindre bitar. Skala och klyfta löken. Mixa fisk och lök med salt till färs i en matberedare.

Tillsätt resten av ingredienserna och blanda till en slät smet. OBS! Blanda inte för länge, då blir färsen seg i konsistensen!

Forma till biffar med vattensköljda händer och stek dem gyllenbruna, ca 3 min på varje sida.

Rhode Islandsås
Blanda
ca 2 dl lätt cre,e fraich, kesella eller matyoghurt
1/2 dl chilisås
Salt, peppar

Tekakor (hamburgerbröd)
ca 20 st

2 1/2 dl vatten
1/2 dl flytande fett
1 dl havre- eller vetekli
1 dl rågflingor eller havregryn
2 1/2 dl mjölk
50 g jäst
2 tsk salt
1 msk sirap
1 ägg
Ca 10-12 dl vetemjöl

Gör så här
Blanda vatten, flytande matfett, havre- eller vetekli och råglingor i en kastrull. koka upp till en tjock gröt. Häll gröten i en degbunke, tillsätt mjöken och låt det hela svalna till 37 grader.

Smula ner jästen och tillsätt salt, sirap, ägg och det mesta av vetemjölet. Knåda till en smidig deg och låt jäsa i 30 min.

Tag upp degen på mjölat bakbord och knåda den på nytt. Forma degen till en avlång rulle som delas i 20 bitar. Platta till runda kakor av degen och låt de jäsa ytterligare 30 min.

Pensla med vatten och strö på sesamfrön. Grädda i 225 grader i ca 10 min.

3 kommentarer:

  1. Starkt jobbat Martina, vad är väl en mixer.

    SvaraRadera
  2. Med en matberedare som funkar brukar det vara lätt som en plätt att fixa fiskfärsbiffar. Skär i mindre bitar - lägg ner allt i beredarskålen, mixa några sekunder med impulsknappen = färdigt! Men man kan ju köpa färdig fiskfärs också....

    SvaraRadera