måndag 14 juni 2010

God och nyttig spenatsoppa!



Efter en intensiv och mycket rolig helg i Stockholm behövde jag piggna till liv igen. Idag var det egentligen perfekt joggingväder, men eftersom jag för tillfället är ganska framtung, kändes inte det som ett bra alternativ...

Istället blev det simning, som från och med nu ska bli min nya sport! För en gång skull känner man sig inte som en valross, utan snarare som en...eh...knubbsäl... Jag köpte till och med ett par simglasögon till mig själv, för att se om det blev roligare då. Det blev det faktiskt.

Jag lärde mig att man inte ska simma mellan kl 18-19, för då simmar tydligen ALLA. Kan vara bra att veta tills nästa gång. Och det finns ingen egen "fil" för de som har nya simglasögon, utan man får trängas som alla andra.

Som vanligt var jag vrålhungrig efter träningen, och bläddrade snabbt i min Hungrig.nu-kokbok för att hitta något lätt att laga. Bestämde mig för att göra Spenatsoppan på sidan 11, eftersom jag både hade potatis och en påse spenat hemma. Gick väldigt smidigt att göra, vilket passade mig utmärkt eftersom jag inte har så mycket tålamod när jag är hungrig.... Jag tinade upp en av mina goda picnic-gifflar (se sid 48 i kokboken, alt under Pic-nic dax här på bloggen) till soppan och det var en mycket fin kombination!

Kan tänka mig att soppan kan bli riktigt god med färsk spenat, men det hade jag inte hemma, så det får bli till nästa gång!

Ingredienser till Spenatsoppa
4 port

250 g frysta (el 2 l färska) hackade spenatblad
1 gul lök
2 msk matfett
1 liter vatten
2 buljongtärningar (grönsaks)
2 potatisar
salt och peppar

Tillbehör

kokt ägg
gräslök
bröd, ex picnic gifflar

Gör så här:

Om du har färsk spenat; förväll spenaten genom att koka den ca 5 min i lättsaltat vatten. Låt dem rinna av i en sil och pressa ur vattnet. Hacka eller mixa den.

Skala och hacka löken fint, och stek den i lite smör i en kastrull. När löken är guldgul tillsätter du vattnet och buljongtärningarna.

Skala och riv potatisarna. Tillsätt den rivna potatisen i kastrullen och låt soppan sjuda i ca 10 min. Rör lite så och då.

Tillsätt den förvällda eller frysta spenaten i soppan och låt allt få ett uppkok. Smaka av soppan med salt och peppar.

Servera soppan med kokta ägghalvor, klipp lite gräslök på toppen och ett gott bröd till. Mums!


3 kommentarer:

  1. Mycket järn - det behöver bebben!

    SvaraRadera
  2. Den är god, frågan är om man får ha kaviar på ägghalvorna i spenatsoppan?

    SvaraRadera
  3. Allt är tillåter! Fast jag vet inte om jag personligen hade tyckt det var så gott... Och då är jag ändå gravid och tycker för tillfället om de mesta konstiga kombinationerna ;)

    SvaraRadera