fredag 4 juni 2010

Picnic dax!

Äntligen är sommarvädret här! Det betyder picnic tid! Jag bakade picnic-gifflarna som finns på sidan 48, och de blev sjukt goda! Tar lite tid att göra, men de är det absolut värda! De här ska tillhöra mitt givna picnic utbud i sommar:)

Jag och min kompis Ulle åkte ut till havet idag och jag slängde ihop pastasalladen med kyckling på sidan 18, med lite förändringar (utgick från det jag hade i kylskåpet). Blev en otroligt skön dag vid havet med massa god mat!

Till gifflarna använde jag mellanlagrad prästost och vanlig rökt skinka som fyllning. I några tog jag bara ost, som ett vegetariskt alternativ. Riktigt goda att äta ljumna, när osten fortfarande är smält.
Picnic-gifflar, 16 st

1 dl flytande matfett
3 dl vatten
50 g jäst
2 tsk salt
½ dl sirap
1 ägg
1 dl havrekli eller vetegroddar
10-12 dl vetemjöl

Fyllning
16 skivor ost
16 skivor rökt skinka

Till pensling
1 ägg
Vallmofrön

Smula jästen i en bunke. Värm vatten och matfett till 37 grader. Lös upp jästen med en del av degspadet.

Tillsätt resten av degspadet, salt, sirap, ägg, havrekli eller vetegroddar och nästan allt vetemjöl. Degen skall dock inte bli för fast!

Knåda degen smidig och låt den jäsa ca 30 min.

Tag upp degen på mjölat bakbord och arbeta degen så den blir klibbfri.

Dela degen i 2 delar. Kavla ut varje deg till en rund kaka. Sporra varje kaka i 8 trekanter, lägg en ostskiva och en skinkskiva på varje trekant.

Rulla ihop trekanten mot spetsen. Lägg på bakplåtsklädda plåtar och jäs i ca 30 min.

Pensla med uppvispat ägg och strö på vallmöfrön. Grädda i ca 10 min i 225 grader.

Pastasallad med kyckling
Kokt pasta
Kycklingkött (jag stekte upp kycklingfiléer)
100 g majskorn
100 g sockerärtor
1 dm purjolök
10 st cocktailtomater
En bit fetaost
Dressing, sidan 20
4 msk kallpressad rapsolja
2 msk pressad citron
Hackad persilja
Hackad gräslök
Hackad dill
En pressad vitlök
Salt, peppar
Dela kycklingfileérna i mindre delar och stek i olja. Salta och peppra.
Blanda sockerärtorna och majsen med den kokta och avsvalnade pastan. Halvera cocktailtomaterna och blanda i. Skölj purjolöken noga och skär den i fina strimlor, och blanda ner i pastan. Tillsätt kycklingen och därefter dressingen. Sist smular du över fetaosten och toppar med lite klippt persilja!
Så här glad var Ulle!
Glöm inte att ha med kylklampar i kylväskan, så salladen håller sig kall. Jag hade lagt in en petflaska med vatten i frysen på morgonen, så vattnet höll sig kallt hela dagen :)
Nu är det dax att duscha och kolla in rödfärgen...




3 kommentarer:

  1. Wow vilken härlig dag och massor av god mat!Du är verkligen ambitiös med matlagning och bakning. Du kommer väl ihåg att frysa ner gifflar tills du får en bebis som du får bära runt på och skall amma för då är det bra att ha mat som man kan äta med en hand...minns att jag funderade på att göra en kokbok med mat som man kan laga och äta med en hand när jag var spädbarnsmamma...

    SvaraRadera
  2. Ja, inser att jag kanske inte är lika ambitiös sen som nu... Det gäller att frysa in så mycket man bara kan, eller bjuda över folk som tar med sig egen fika när de vill leka med mig och lilla bebben ;)

    SvaraRadera
  3. Ser underbart ut! Vilken härlig dag!
    Maggan

    SvaraRadera