lördag 19 juni 2010

Oväntad lördagsmiddag


Idag har jag instuerat mitt sista Body Pump pass på ett tag. Dax att ta lite mammaledigt från instruerandet, och det var nog inte en dag för sent med tanke på att man inte är så smidig längre...

Det tänkte jag fira med att laga något oväntat till middag. Efter att ha bläddrat lite i Hungrig-boken fastnade jag direkt för Fiskpuddingen. Det har jag definitivt aldrig lagat förut. Vet inte ens om jag någonsin har smakat det? Men jag gillar ju risgrynsgröt, och jag gillar fisk, så det lät som en mycket bra kombination för mina smaklökar!

Det här var ett exktremt enkelt recept. Bara att koka risgrynsgröt, och fisk som sedan blandades. Som fisk använde jag torsk, som var fryst i bitar. Den kokade jag i vatten och fiskbuljong tills den var klar. Sen var det bara att blanda ner fiskbitarna i risgrynsgröten med 2 ägg, salt och peppar. Resultatet blev mycket gott!

Mina lärdomar från dagens middag: Jag ska köpa mig en tjockbottnad kastrull snarast. Bränd mjölk är sådär roligt att diska bort... Och det är inte heller så smart att ha kastruller som leder värme när man använder gasplattor. Lätt att bränna sig om man säger så...

Som tillbehör hade jag kokt potatis, kokta ärtor och rårivna morötter. Som sås smälte jag lite smör och ringlade över.



Fiskpuddingsmeten innan den gratinerats i ugnen








Fiskpuddingen efter gratinering i ugn








Fiskpudding


Risgrynsgröt ca 5 dl

¾ dl rundkornigt ris (grötris)
1½ dl vatten
½ msk flytande matfett
1 krm salt
4 dl mjölk

Fiskpudding
2 ägg
Salt, peppar
5-6 dl kokt fisk (= 400 g okokt)
Matfett

Tillbehör
Kokt potatis
Gröna ärter
Rårivna morötter

Dillsky = Koka upp 2½ dl vatten, 1 fiskbuljongtärning och1 msk majsstärkelse. Låt koka ca 5 min. Tillsätt ½ dl hackad dill.

Gör så här

Mät upp ris, vatten, matfett och salt i en rymlig kastrull eller gryta. Koka upp och koka under lock på svag värme ca 10 min. Tillsätt mjölken och rör om. Koka upp på nytt, passa så att det inte kokar över.

Låt sedan gröten svälla under lock på svag värme i ca 40 min. Rör då och då. Om gröten är för tunn, koka den några min utan lock. Om gröten är för tjock, späd med lite mjölk och rör om. Låt svalna.

Sätt ugnen på 225°C.

Vispa samman äggen och blanda med den avsvalnade gröten. Smaka av med salt och peppar. Dela fisken i bitar. Ta bort alla ben. Vänd ner fisken i smeten. Häll den i en smord ugnssäker form. Lägg några klickar matfett överst. Grädda i nedre delen av ugnen ca 40 min.

3 kommentarer:

  1. Mycket oväntat! Lustig kombination, med risgrynsgröt. Lite skeptisk men får lita på dig. Alt prova själv.

    SvaraRadera
  2. Ja, det kan låta som en märklig kombination, men den passar riktigt bra ihop. Får bjuda på en fiskpudding i stugan i sommar, så får du prova den själv

    SvaraRadera