måndag 28 juni 2010

Mumsig morotskaka!


 
Idag var jag på kontoret i Vänersborg för sista gången innan jag går på semester (vilket jag gör på torsdag) som sedan kommer övergå i mammaledighet. Det betyder låååång semester :)

Kände att det var bud på att ta med lite fika, och när jag tittade i kylskåpet i går kväll insåg jag att jag samlat på mig ett lager med morötter. Alltså fick det bli en morotskaka!

I receptet stod det att kakan skulle vara i ugnen ca 50 min. Observera att det gäller vanliga ugnar, INTE gasugnar. Då får man plussa på ca 35 min till... Ett smart drag kan vara att börja baka lite tidigare på kvällen än precis innan du ska gå och lägga dig, i alla fall om du har gasugn, då det kan bli en sen kväll annars.

Resultatet blev dock en mycket god och saftig morotskaka. Så vill du bli poppis på kontoret, följ receptet här nedan!

Jag gjorde även några muffinsar av lite av smeten, vilket också gick bra. Kan vara bra att göra om man inte är så många som ska äta av kakan, då den blir ganska stor. Och det är ju aldrig fel att ha lite extra muffinsar i frysen, om man får oväntat besök!

Morotskaka

Ingredienser
4 dl morötter
3 ägg
3 fl socker
1 1/2 dl olja
3 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
1 msk bakpulver
2 tsk kanel
1 tsk ingefära

Glasyr
2 dl kesella 10% eller 200 g philadelphiaost
2 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
25 g rumsvarmt smör

Gör så här

Särr ugnen på 150 grader. Smörj och bröa en springform som rymmer ca 2 liter.

Skala och riv morötterna. Vispa ägg och socker pösigt med elvisp. Rör ner morötterna och oljan.

Blanda mjöl, vaniljsocker, bakpulver och kryddor och rör ner mjölblandningen. Häll smeten i formen.

Grädda i nedre delen av ugnen ca 50 min. Låt kakan svalna något innan den stjälps upp.

Glasyr: Rör ihop ingredienserna till glasyren och bred ett jämnt lager på kakan. Förvara kallt och garnera med lite rivna morötter. Mums!



2 kommentarer:

  1. Hej Martina, du är en lysande kock och bloggare.

    En halv dags uppehåll för förlossning är ok, men sedan vill vi återigen ta del av dina härliga blogginlägg!

    SvaraRadera
  2. Attans!! Missade tydligen något!

    SvaraRadera