onsdag 23 juni 2010

Fredagsmys på en onsdag!

Sommaravslutning med matkonsulterna!

Idag hade vi matkonsulter på Hushållningssällskapet Väst sommaravslutning. Vi möttes upp hemma hos mig på en fördrink och lite snacks. Vad kan man bjuda matexpertkollegor på innan man ska ut och käka? Bläddrade desperat i Hungrig boken och hittade då det perfekta snackset; Fredagsmys på sid 45!

Grönsaksfat med dipsåser är ju det ultimata snackset!



Maggan /författare till kokboken), Eleonor och Sassa



Glada kollegor!









 

Grönsaksfat
Morötter i tunna stavar
Paprika i strimlor
Blomkål i buketter
Gurka i stavar

Fruktfat
Vattenmelon i trekanter
Vindruvor utan kärnor












Dipsåser

Rhode Islandsås
Blanda
ca 2 dl matyoghurt
1/2 dl chilisås
Salt, peppar

Äppeltzatsiki
Blanda
2 skalade och grovrivna äpplen
2 dl matyoghurt
1/2 tsk curry

Örtagårdssås
Blanda
2 dl matyoghurt
1/2 hackad dill
1/2 dl hackad persilja
1 tsk smulad dragon


Till detta släckte vi (mina kollegor) törsten med Bacardi Breezer Watermelon med skivade jordgubbar, själv festade jag loss på alkoholfritt rosévin, som faktiskt inte var så dumt. Glad överraskning.

Därefter åkte vi in till stan och käkade på La Bouffe på Viktoriagatan i Vasastan.

Jag käkade Getostgratinerad lammfärsbiff med örtrostad potatis och provencalska grönsaker och en limecheescake till efterrätt.



Vi var alla mycket nöjda med våra matval och hade en urmysig kväll tillsammans!


 



4 kommentarer:

  1. Hur gott och trevligt som helst!!!
    Om du tröttnar på att vara matkonsult (vilket inte vi andra har gjort trots över 20 år i branschen) - kan du starta restaurang!
    Bon appetite!

    SvaraRadera
  2. Jag får göra en utvärdring om 17 år och se om jag tröttnat som matkonsult (då har jag också gjort 20 år) i så fall kanske det är läge... :)

    SvaraRadera
  3. Det ser ju fantastiskt trevligt ut! Snart är det dags för mig att börja tillämpa åtminstone något recept...

    SvaraRadera
  4. Ja, det är hög tid att börja kocka efter Hungrigboken Olle! Trodde du redan var halvägs igenom den...

    SvaraRadera