tisdag 8 juni 2010

Pasta i stoooora lass!



Ikväll har Martin lite kompisar över på besök, och jag lovade att laga maten. Något som är snabbt, enkelt och räcker till många! Det fick bli pastagratängen på sidan 10. Som köttalternativ använde jag kassler, men man kan givetvis göra den vegetarisk eller ha kyckling, kalkon eller skinka istället.

Till äggstanningen använde jag lättmjölk, men nästa gång kommer jag nog använda röd mjölk istället, då dem blev lite rinning i konsistensen.


Jag använde riven mozzarellaost ovanpå, pepprade lite till med svartpeppar och klippte allra sist lite gräslök på toppen innan den serverades tillsammans med mina hembakade kuvertbröd från sidan 43 (se recept under Premiärmatlagning). Salladen bestod av delade cocktailtomater.

Pastagratäng

1 l kokt pasta (gärna rester om ni har som blivit över)
Ca 150 g kassler
½ purjolök
4 ägg
4 dl mjölk
Salt
Peppar
Ca 2 dl riven ost (gärna någon smakrik)

Gör så här:

Sätt ugnen på 200 grader. Koka pastan och spola den i kallt vatten. Strimla kasslerköttet (eller annat kött om man hellre vill det). Skölj purjolöken noga och skär även den i strimlor.

Blanda pasta, kassler och purjolök i en smord ugnssäker form.

Vispa ihop ägg, mjölk och kryddor. Häll blandningen över pastan och strö sist över den rivna osten.

Grädda gratängen i ca 30-40 min i nedre delen av ugnen. Servera gärna med en sallad till :)


1 kommentar:

  1. Hejsan! När jag var liten kallades den här rätten "Makaronipudding" - en älsklingsrätt som jag hade som barn. Vad kul att du "hottat" upp receptet!Inte så dum resträtt heller när man har pasta över och annat som kan passa att ha i. Bra "matlådemat" också. Jag brukar göra en hel långpanna - och sedan dela upp i lagom portionsförpackningar och frysa in.

    SvaraRadera