tisdag 22 juni 2010

Tjejmiddag...igen!


Ikväll var det tjejmiddag...igen! Tre gamla instrukstörskompisar kom över för att kolla in vår nya lägenhet och snacka lite skit :)

Mycket trevligt, som alltid.

Eftersom jag vet att alla tjejerna gillar fisk, så lagade jag Fiskgrytan "allt i ett" på sidan 9. På toppen av grytan hade jag räkor och lite klippt dill och persilja. Till det serverade jag en klick matlagningsyoghurt blandat med vitlök, salt och peppar och nybakade kuvertbröd med vallmöfrön (se recept sid 43, alt under Premiärmatlagning).

Självklart blev det även en efterrätt! Jag bakade en klassisk kladdkaka som jag garnerade med jordgubbar och lättvispad grädde. Har insett att det är grymt att  baka kladdkaka i gasugn, den blir nämligen aldrig genombakad. Och man vill ju ha en kladdkaka kladdig i mitten. Första positiva upplevelsen med denna gasugn...

Perfekt avslutning på en mycket trevlig kväll!


Glada tjejer!


Fiskgryta ”allt-i ett”


Ingredienser
400 g färsk eller fryst laxfilé
1 morot
1 dm purjolök
1 tsk curry
1 msk flytande matfett
1 fiskbuljongtärning el 1 msk fond+ 6 dl vatten
4 potatisar
2 msk tomatpuré
1-2 vitlöksklyftor
1 dl matlagningsgrädde
2 msk majsstärkelse (Maizena)
1 liten röd paprika
Salt, peppar
1 msk hackad dill eller persilja

Tillbehör
Räkor (om man vill)
Kuvertbröd, sid 43
Matlagningsyoghurt med vitlök, salt och peppar
Gör så här

Skala moroten och skär den i slantar. Dela purjolöken mitt itu på längden, skölj noga och skär i strimlor.

Fräs purjolök, morot och curry i matfett i en kastrull. Tillsätt vatten och buljongtärning el fond och låt koka upp.

Skala potatisen och skär den i fyra delar. Lägg ner potatisen i buljongen. Tillsätt tomatpuré och pressad vitlök. Koka under lock i 10 min.

Blanda samman majsstärkelsen med lite vatten och häll ner redningen i grytan. Tillsätt matlagningsgrädden. Skär paprikan i bitar och tillsätt den.

Skär fisken i bitar. Lägg ner fiskbitarna och koka ytterligare 5 min.

Smaka av med salt och peppar. Strö över räkor, dill eller persilja!



Klassisk kladdkaka

Ingredienser
100 g smör
2 1/2 dl socker
2 ägg
1 1/2 dl vetemjöl
4 msk kakao
1 1/2 tsk vaniljsocker

Gör så här

Sätt ugnen på 175 grader.

Låt smöret smälta i en kastrull. Ta det från värmen.

Rör ner de övriga ingredienserna. Blanda väl.

H'll smeten i en smord slät form.

Grädda kakan i ugnen ca 15-20 min.


3 kommentarer:

  1. Den här får du gärna köra i repris för mig!

    SvaraRadera
  2. Any time, det är bara att boka en biljett till Götlaborg så står fiskgrytan o kladdisen på bordet innan du ens hunnit gå av tåget :)

    SvaraRadera
  3. Nåja, så "gamla" verkar ju dina instruktörskompisar inte vara.
    Tycker att dina bilder är riktigt bra, allt ser gott ut.

    SvaraRadera